Kebaikan Aromaterapi Adakah Lebih dari Hanya untuk melegakan Anda

Kebaikan Aromaterapi Adakah Lebih dari Hanya untuk melegakan Anda

Manfaat aromaterapi melimpah ruah dan, walaupun anda tahu apa-apa tentang perkara ini, anda pasti merasakan kesan. Aroma boleh mencetuskan emosi dan kenangan tetapi, sebenarnya, mereka boleh melakukan banyak lagi.

Kebanyakan orang, apabila mereka berfikir aromaterapi, fikirkan lilin wangi dan kemenyan. Tetapi aroma ini, sering digunakan dalam bentuk minyak pati, boleh digunakan sebagai terapi sebenar, untuk segala-galanya daripada masalah emosi kepada penyakit fizikal yang sebenar.

Aromaterapi, seperti banyak terapi semula jadi, telah wujud selama bertahun-tahun dan terdapat teori sebenar di sebalik penggunaannya yang telah dibangunkan sejak masa itu. Seawal abad pertama, ada menulis sejarah barat menggambarkan penggunaan terapi ini.

Bagaimana terapi ini sebenarnya kerja-kerja masih tidak dapat ditentukan. Ia mungkin disebabkan oleh terapeutik sebenar tumbuh-tumbuhan yang digunakan dalam minyak pati. Lain percaya bahawa aroma mempunyai kesan ke atas otak. Dalam sesetengah budaya, ia tidak diambil serius sebagai terapi. Pada orang lain, ia dianggap sebagai ubat. Di Perancis, sebagai contoh, terdapat beberapa minyak yang perlu ditetapkan oleh doktor.

Setakat ini, tidak banyak yang keras penyelidikan saintifik mengenai manfaat aromaterapi. Penggunaan dan keberkesanan adalah sebahagian besarnya sejarah dan anekdot. Sebaliknya, yang juga boleh dikatakan untuk terapi seperti akupunktur. Walaupun lebih banyak kajian telah dilakukan ke atas modaliti itu, tuntutan masih belum terbukti dalam minda saintifik. Walau bagaimanapun, tidak dapat dinafikan bahawa bukti yang menyokongnya telah dikumpulkan untuk beribu-ribu tahun.

Seseorang itu perlu ambil perhatian bahawa ada boleh menjadi kesan sampingan dengan penggunaan aromaterapi. Sebagai berasaskan tumbuhan, mereka boleh memburukkan lagi alahan pada sesetengah orang. Juga, minyak pati pekat meletakkan secara langsung pada kulit boleh merengsakan. Jika anda mengambil ubat-ubatan preskripsi, mungkin ada beberapa kontra dalam mengambil minyak pati dalaman. Sesetengah, sebagai contoh, mempunyai kesan mencairkan darah dan tidak boleh diambil oleh seseorang pun pada jenis ubat. Berhati-hati juga perlu diambil kerana beberapa tumbuh-tumbuhan adalah sangat toksik apabila dimakan. Untuk kegunaan ini, ia mungkin yang terbaik untuk berunding dengan seorang pakar dalam terapi ini.

Bagi sebahagian besar, bagaimanapun, seseorang boleh mula mengalami manfaat aromaterapi tanpa kebimbangan. Melakukan sedikit penyelidikan mengenai produk-produk pertama, dan pastikan bahawa anda mendapat sesuatu yang berkualiti tinggi. Dan kemudian mula untuk menikmati meraih manfaat daripada terapi yang bukan sahaja menyihatkan tetapi juga akan melibatkan deria kamu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar