Mencegah Batu Buah Pinggang Sememangnya

Mencegah Batu Buah Pinggang Sememangnya

Mencegah batu karang melalui pilihan diet yang sihat adalah mudah jika anda tahu yang makanan membantu menggalakkan buah pinggang sihat. Jika anda mengalami batu berulang, cuba perubahan ini mudah untuk membantu badan anda menjadi kurang terdedah kepada mereka, dan untuk menghapuskan kesakitan dan perbelanjaan rawatan.

1. Hydrate! Buah pinggang anda merupakan badan anda membuang loji rawatan, dan air adalah apa yang membantu mereka mengepam semua mineral dan toksin daripada badan anda. Apabila anda sudah mengalami dehidrasi, terdapat cecair yang kurang untuk menjalankan sisa, dan batu boleh membentuk kerana kepekatan yang lebih tinggi mineral.

2. Jika badan anda membentuk batu kalsium oxalate dengan mudah, menjauhkan diri dari makanan yang tinggi oxalates, termasuk belimbing, sayur-sayuran bit, bendi, kacang refried, kentang manis dan produk soya.

3. Elakkan garam. Garam meningkatkan jumlah kalsium dalam air kencing. Jika anda mengalami batu kalsium, cuba untuk mengurangkan memasak dengannya atau menambah kepada makanan lain.

4. Had daging dan protein, terutamanya jika anda mengalami batu urik. Diet protein yang tinggi boleh menjadi penyebab batu karang. Alat bantuan protein dalam pembentukan asid urik, iaitu satu elemen yang sama batu urik.

5. Had alkohol dan soda. Ini juga boleh membantu dalam pembentukan asid urik.

6. Minum kopi dan teh sebaliknya. Walaupun anda mungkin perlu untuk menonton pengambilan ini untuk kerana ia berkaitan dengan masalah kesihatan yang lain, minum kopi dan teh secara sederhana telah ditunjukkan untuk mengurangkan risiko batu.

7. Makan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran. Selain yang penuh dengan pelbagai vitamin, buah-buahan dan sayur-sayuran mengandungi serat, bahagian yang penting dalam mana-mana diet, dan terutama bermanfaat untuk orang yang mengalami masalah buah pinggang. Tumbuh-tumbuhan yang tinggi serat seperti kekacang dan dedak mengandungi phytate yang boleh menghalang penghabluran kalsium, punca utama batu karang.

Dalam semua kes, mencegah batu karang adalah lebih mudah, murah, dan lebih murah yang merawat mereka. Jika anda sedang mengalami masalah buah pinggang anda perlu berjumpa dengan doktor anda untuk membincangkan pilihan rawatan dan cara terbaik untuk menghalang mereka daripada berulang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar