Usus Rengsa Syndrom Nasihat - Persatuan Kesihatan Asli

Usus Rengsa Syndrom Nasihat - Persatuan Kesihatan Asli

Apakah Sindrom Usus Mudah Rengsa

Sindrom usus (IBS) adalah suatu keadaan yang boleh menjejaskan sistem penghadaman dengan gejala termasuk sakit perut, cirit-birit, kembung, mual dan sembelit untuk menamakan beberapa.

Punca-punca IBS boleh berbeza antara pesakit sehingga sukar untuk mengesan punca yang tepat. Sesungguhnya, gejala boleh berkisar sepanjang trek usus.

Walaupun tidak ada penawar muktamad untuk IBS, banyak ubat-ubatan tradisional boleh mengawal gejala. Perlu diingat, bagaimanapun, bahawa sebagai ubat yang boleh mengurangkan beberapa gejala ia boleh pula membuat orang lain lebih teruk. Untuk nasihat khusus selanjutnya nasihat ahli farmasi anda.

Gejala dan Contoh Perubatan

Antispasmodics (Perut Kejang) - Colofac, Buscopan

Julap (Sembelit) - Fybogel, Regulan, Isogel, Celevac, Senokot, Dulco-Lax (lebih kuat)

Anti Berbuih (Wind Terperangkap) - Angin-Yeh, Angin Peneroka, Rennie Deflatine

Antidiarrhea (Cirit-birit) - Imodium

Tekanan dan IBS

Walaupun punca sebenar sindrom usus belum ditubuhkan sepenuhnya, tekanan adalah satu faktor penyumbang. Hasil daripada peningkatan tahap tekanan, kebanyakan penghidap IBS mendapati bahawa kekerapan dan keterukan gejala-gejala bertambah.

Apabila kita menjadi tertekan kita secara tidak sengaja memberi kesan dan mengubah cara semula jadi badan kita bekerja. Perubahan ini adalah disebabkan oleh ketidakseimbangan kimia kecil dalam otak yang mempunyai kesan beralun. Sistem pencernaan yang terlalu aktif juga boleh menghasilkan gas yang berlebihan apabila terdedah kepada tekanan. Gas ini boleh menyebabkan kembung, kekejangan dan juga sakit perut yang teruk.

Rawatan IBS Asli

IBS Langkah-langkah Pemakanan

Minum banyak air, kira-kira dua liter sehari.
Diet tinggi serat meningkatkan penghadaman. Diet tinggi serat perlu diperkenalkan secara beransur-ansur untuk membolehkan perut untuk membiasakan diri dengannya.
Buat diari makanan untuk membantu mengenal pasti makanan dan minuman menyebabkan gejala dan mengelakkan mana pun mungkin. Produk tenusu dan kopi sering muncul tinggi dalam senarai.
Cuba elakkan makanan pedas.
Makan makanan biasa yang lebih kecil daripada 2 atau 3 yang berat.
Cuba untuk mengurangkan penggunaan alkohol.
Herba dan rempah Pemulihan

Cubalah minyak Peppermint selepas makan untuk mengurangkan kembung dan angin terperangkap. Kanak-kanak dan wanita hamil perlu mengelakkan walaupun ini.
Mengunyah halia dilontarkan selepas makan boleh menjadi sangat membantu. Halia telah digunakan dalam merawat loya dan juga bermanfaat untuk senak. Jika berat badan juga matlamat, mengunyah halia boleh menggantikan padang pasir dalam hidangan utama.
Relaksasi

Tekanan, kemurungan dan keresahan selalunya dikaitkan dengan IBS. Cuba untuk mengurangkan tahap tekanan anda. Lebih mudah berkata daripada dilakukan! tetapi menarik ramai profesional mempunyai beberapa produk yang hebat yang boleh digunakan di rumah yang anda benar-benar boleh mendapat manfaat daripada dalam pelbagai cara.
Teknik relaksasi, seperti meditasi, teknik pemikiran berubah dan latihan pernafasan, boleh membantu. Banyak memberi tumpuan kepada cuba untuk memperlahankan kadar denyutan jantung dan menenangkan fikiran anda, ini akan mengurangkan jumlah tekanan meletakkan pada badan dan oleh itu otak menenangkan anda dengan ketara.
Hypnotherapy menjadi lebih popular dan lebih ramai orang berbanding sebelum ini akan dalam talian untuk penyelesaian mereka.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar